Vragen en antwoorden over het vergunningsysteem
Over het digitale parkeervergunningsysteem hebben we een aantal vragen en antwoorden op een rij gezet.
-
Parkeerloket en mijn.2Park.nl
-
Wat is het Parkeerloket?
Het Parkeerloket is het systeem waarin u alle parkeervergunningen aanvraagt, kentekens wijzigt en producten beëindigt. Binnen het Parkeerloket logt u zelf veilig in met uw DigiD. Bedrijven loggen in via eHerkenning of permit login.
-
Wat betekenen de verschillende icoontjes in het Parkeerloket?
Op pagina 2 in de handleiding Parkeerloket (pdf, 2 MB) vindt u uitleg van de icoontjes.
-
Wat is de mijn.2Park.nl?
In de mijn.2Park.nl regelt u snel en eenvoudig het gebruik van uw parkeervergunning. 2Park heeft u alleen nodig als u een bezoekersvergunning of bedrijfsvergunning heeft of als u een bewonersvergunning of jaarkaart met 2 kentekens heeft.
-
Koppeling mijn.2Park.nl
Heeft u een parkeervergunning aangevraagd? Dan heeft u een account in het Parkeerloket. Bij sommige parkeervergunningen heeft u de mijn.2Park.nl nodig. Is dat het geval, dan krijgt u hierover een e-mail. U maakt dan ook een account aan in de webapp 2Park.
U bent de koppeling met de mijn.2Park.nl kwijt
- Log in op het Parkeerloket met uw eHerkenning of permit login.
- Ga naar Huidige producten.
- Selecteer uw parkeervergunning.
- Klik op de button 'Stuur 2Park koppelmail'. Het kan even duren voordat u de e-mail ontvangt.
-
Snelkoppeling naar mijn.2Park.nl
Voor de duidelijkheid: mijn.2Park.nl is géén app uit de App Store of Google Play, maar een webapp.
U kunt op uw smartphone/tablet/pc een snelkoppeling, favoriet of bladwijzer naar de mijn.2Park.nl maken. (De benaming is afhankelijk van uw browser). Op mobiele apparaten kunt u de mijn.2Park.nl op het startscherm zetten.
Hoe u de snelkoppeling maakt, hangt af van uw type toestel. Via Google vindt u filmpjes en handleidingen voor uw type toestel. Hieronder de meest voorkomende:
-
Ik krijg een melding zodra ik de mijn.2Park.nl opstart. Hoe krijg ik deze weg?
Er heeft een update plaatsgevonden van de mijn.2Park.nl. In sommige gevallen krijgt u een melding, zodra u de webapp opstart. Door op OK te klikken, gaat de melding niet altijd weg. Wat kunt u dan doen?
- druk op F5 (refresh);
- als dat niet werkt: druk op CTRL-F5 (harde refresh);
- als u de mijn.2Park.nl via een snelkoppeling op het bureaublad van uw computer of via een app op de telefoon opstart: verwijder de koppeling of het icoontje van de app. Ga via de internetbrowser naar https://mijn.2park.nl en maak een nieuwe snelkoppeling;
- werkt dit allemaal niet? Verwijder dan cache/cookies. Hoe u dat doet, leest u hieronder.
Verwijder cache/cookies (in de Chrome-app op uw Android-telefoon of -tablet):
- open de Chrome-app op uw Android-telefoon of -tablet;
- tik in de rechterbovenhoek op 'Meer';
- tik op 'Geschiedenis' en dan op 'Browsegegevens' wissen;
- kies bovenaan een periode;
- vink de selectievakjes aan naast 'Cookies en sitegegevens' en 'Gecachte afbeeldingen en bestanden';
- tik op 'Gegevens wissen'.
-
-
Ik heb hulp nodig
-
Zijn er handleidingen?
Bekijk de handleiding Parkeerloket (pdf, 2 MB) en de handleiding mijn.2Park.nl (pdf, 400 KB).
Bekijk de handleiding voor bedrijven (pdf, 1,2 MB).
Hoe het parkeervergunningsysteem werkt, ziet u ook in het filmpje.
-
Ik wil graag persoonlijk (balie)contact
Heeft u hulp nodig met het parkeervergunningsysteem, stuur dan een e-mail naar parkeren@deventer.nl.
Wilt u graag iemand spreken aan de balie? De afdeling Parkeren vindt u in stadhuis Deventer. Hier kunt u doordeweeks terecht van 08.00 uur tot 18.00 uur. U kunt online een afspraak maken. Of u maakt een afspraak via telefoonnummer 14 0570.
-
Kan ik hulp krijgen?
Heeft u hulp nodig met het parkeervergunningsysteem, stuur dan een e-mail naar parkeren@deventer.nl.
-
-
Bewonersvergunning: ik wil parkeren
-
Waar mag ik parkeren?
Bekijk de kaart met vergunningzones. In de kaart kunt u klikken op de kleurvlakken. U ziet dan welke zone gekoppeld is met welke parkeervergunning.
-
Meerdere kentekens op 1 vergunning of jaarkaart?
Op een parkeervergunning voor bewoners kunt u 2 kentekens registreren. Er mag maar 1 voertuig parkeren op hetzelfde moment.
U activeert het kenteken waarmee u parkeert in de mijn.2Park.nl. Parkeert u met het andere voertuig, dan wisselt u het kenteken om in de mijn.2Park.nl.
Ga naar Alle producten en selecteer uw bewonersvergunning. Selecteer het kenteken waarmee wordt geparkeerd. Dit kenteken kleurt nu geel. Vanaf dat moment kunt u parkeren met het betreffende kenteken. Wilt u parkeren met uw andere kenteken? Activeer dat kenteken dan in de mijn.2Park.nl.
-
Hoe werkt mijn bezoekersvergunning?
De bezoekersvergunning kent 2 systemen: het Parkeerloket en de mijn.2Park.nl. De vergunning wordt verleend in het Parkeerloket. Het opwaarderen van parkeertegoed en kentekens van bezoek aan- en afmelden, doet u in de webapp 2Park. Bekijk de handleiding Parkeerloket (pdf, 2 MB) en de handleiding mijn.2Park.nl (pdf, 400 KB).
Het parkeertegoed kunt u weer toevoegen vanaf 1 januari 2022.
-
Hoe gaat de handhaving?
Aan de bewonersvergunning of jaarkaart betaald parkeren heeft u een kenteken gekoppeld. Team Toezicht & Handhaving controleert via het scannen van kentekens of er een geldige parkeervergunning is. Let er dus op dat het goede kenteken is geactiveerd.
-
-
Bewonersvergunning: veranderingen in mijn situatie
-
Ik verhuis/ben net verhuisd
Heeft op dit moment een parkeervergunning voor bewoners en/of bezoekers? En gaat u wonen buiten de vergunningzone? beëindig dan uw parkeervergunning. U heeft hier geen recht meer op.
Selecteer in het Parkeerloket, onder Huidige producten, het parkeerproduct dat u wilt beëindigen. Doorloop de stappen totdat u de bevestiging krijgt dat uw vergunning is beëindigd. Het parkeerproduct verdwijnt uit Huidige producten. Wilt u meerdere vergunningen beëindigen, dan doorloopt u deze stappen bij alle producten.
U vindt het beëindigde product terug onder Historie. Hier staat ook het besluit over de beëindiging van het product. Onderaan dit document ziet u het bedrag dat u teveel hebt betaald voor uw parkeervergunning. Dit bedrag krijgt u terug. We storten dit bedrag terug op het door u aangegeven bankrekeningnummer.
Jaarkaart betaald parkeren en abonnement garage
Verhuisd u en u wilt gebruik blijven maken van een jaarkaart betaald parkeren of garageabonnement? Wij kunnen de jaarkaart of het abonnement omzetten naar uw nieuwe woonadres. Neem hiervoor contact op via parkeren@deventer.nl.
-
Ik ben verhuisd, maar heb nog geen parkeerproduct
Zodra u bij de gemeente bent ingeschreven op uw nieuwe adres, kunt u een parkeerproduct aanvragen. Log in met uw DigiD. Het gebied waar u woont heeft invloed op welke producten u kunt aanvragen. Lees meer hierover.
-
Ik wil een nieuwe vergunning aanvragen
Staat u ingeschreven op een adres binnen een vergunningszone? Dan kunt u afhankelijk van het gebied waar u woont een parkeervergunning aanvragen. Ga naar het Parkeerloket en log in met uw DigiD. Ga naar 'Aanvraagbare producten'. U ziet nu een overzicht met de verschillende producten die u kunt aanvragen. Scrol naar beneden voor het hele overzicht. Wilt u meerdere producten aanvragen? Doorloop voor ieder product opnieuw het proces.
Selecteer een product. Doorloop de stappen, en vul alle gegevens juist in. Wanneer u heeft betaald, is de parkeervergunning actief. Vanaf dat moment kunt u parkeren met het voertuig wat u heeft aangemeld op de parkeervergunning. Heeft u meerdere kentekens ingevuld op de bewonersvergunning of jaarkaart. Activeer dan het geparkeerde kenteken in de mijn.2Park.nl.
-
Hoe beƫindig ik mijn (bezoekers) vergunning, jaarkaart of garageabonnement?
U kunt uw parkeerproduct zelf beëindigen in het Parkeerloket. Krijgt u geld terug? Wij storten het bedrag terug op de bankrekening die u heeft ingevoerd.
Ga naar het Parkeerloket en log in met uw DigiD. Kies in het Hoofdmenu voor Huidige producten. Selecteer het product dat u wilt beëindigen en druk op 'Beëindigen'. Vul vervolgens uw IBAN-gegevens in. Bevestig dat u het product wilt beëindigen. Doorloop alle stappen in het scherm. U ziet dat het product is verdwenen uit uw 'Huidige producten'. Het product en de bijbehorende documenten (het intrekkingsbesluit) vindt u terug onder 'Historie'. U kunt nu geen gebruik meer maken van uw parkeerproduct.
-
Van 1 kenteken naar 2 kentekens op mijn vergunning of jaarkaart
Zodra u (tijdelijk) een 2e kenteken toevoegt aan uw bewonersvergunning of jaarkaart moet u het kenteken waarmee u parkeert activeren in de mijn.2Park.nl. Parkeert u met het andere voertuig, dan wisselt u het kenteken om in de mijn.2Park.nl. Doe dit om parkeerboetes te voorkomen. De vergunning is niet gekoppeld aan het kenteken waarmee wordt geparkeerd. Op een parkeervergunning/jaarkaart kunt u 2 kentekens registreren. Er mag 1 voertuig parkeren op hetzelfde moment.
Controleer bij 'Huidige producten' of de juiste kentekens zijn gekoppeld aan uw parkeervergunning of jaarkaart. Wanneer nodig wijzigt u deze: verwijder daarvoor het verkeerde kenteken en voeg het juiste kenteken toe. Vervolg alle stappen totdat de tekst 'De kentekens zijn gewijzigd!' verschijnt.
Staan alle kentekens goed in het systeem? Druk op de koppeling naar de mijn.2Park.nl en log hier in. Ga naar Alle producten en selecteer uw bewonersvergunning. Selecteer het kenteken waarmee wordt geparkeerd. Dit kenteken kleurt nu geel. Vanaf dat moment kunt u parkeren met het kenteken. Wilt u parkeren met uw andere kenteken? Activeer dat kenteken dan in de mijn.2Park.nl.
-
Hoe wijzig ik mijn kenteken?
Heeft u (tijdelijk) een ander voertuig, dan kunt u de kentekens wijzigen in het Parkeerloket. Staat de auto niet op uw naam maar is het een leaseauto, of een tijdelijke auto van de garage? Zorg er dan voor dat u beschikt over een bewijsdocument als pdf. Deze heeft u nodig tijdens het proces.
Ga naar het Parkeerloket en log in met uw DigiD. Selecteer bij Huidige producten uw parkeervergunning, jaarkaart of garageabonnement. Kies voor 'Beheer kentekens'. Verwijder het kenteken waarmee u niet meer parkeert. Voeg het nieuwe kenteken toe en druk onderaan het scherm op 'Vervolgen'.
Staat het kenteken niet op uw naam, voeg dan de bewijsdocumenten toe. U krijgt een aantal vragen of de kentekens en documenten juist zijn toegevoegd. Beantwoord de vragen en druk op 'Vervolgen' en tenslotte op 'Bevestigen'. U krijgt dan de melding 'De kentekens zijn gewijzigd!'. Vanaf nu staat het kenteken gekoppeld aan uw parkeerproduct. Een bevestiging hiervan leest u terug onder uw product, bij 'Bekijk documenten, Productdocumenten'.
Zijn er 2 kentekens gekoppeld aan uw bewonersvergunning of jaarkaart betaald parkeren? Denk er dan aan om uw kenteken te activeren via de mijn.2Park.nl.
Bekijk de handleiding Parkeerloket (pdf, 2 MB) en de handleiding mijn.2Park.nl (pdf, 400 KB).
-