Uitgangspunten voor de herijking visie hoofdwegenstructuur
-
Ontwerpen volgens het STOMP-principe
Met het STOMP-principe (Stappen, Trappen, Openbaar vervoer, Mobiliteitsdiensten, en Privéauto) geven we voorrang aan meer duurzame vormen van mobiliteit. Dit betekent dat bij het inrichten van de openbare ruimte het lopen, fietsen en openbaar vervoer belangrijker zijn dan de auto. We zorgen ervoor dat voorzieningen vooral op loopafstand zijn. Als dat niet kan, maken we goede fietsverbindingen. Bij drukke hoofdwegen waar het verkeer hoge snelheid heeft, willen we de komende jaren zorgen voor zoveel mogelijk veilige oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers. Dit willen we doen door:
- fietspaden en voetpaden onder of over de weg te laten gaan op plekken waar een belangrijke fietsroute een drukke en snelle weg kruist.
- op wegen waar je 30 km/u mag rijden, geven we voetgangers en fietsers evenveel of meer voorrang dan auto's. Het college van burgemeester en wethouders heeft de ambitie uitgesproken om voor 2030 een klein deel van de Welle terug te brengen naar 30km/u, zodat fietsers en voetgangers makkelijker vanuit de binnenstad naar de IJssel kunnen.
-
Een aantal wegen van 50 km naar 30 km per uur
Op sommige wegen, zoals de Van Vlotenlaan, verlagen we de snelheid naar 30 kilometer per uur. Dit verkleint het verschil in snelheid tussen fietsers, voetgangers en auto's, en maakt oversteken makkelijker. Fietsers en voetgangers kunnen veiliger oversteken. Er komt zo ook meer ruimte voor groen, water, spelen en ontmoeten, omdat een lagere snelheid een andere inrichting van de weg vraagt. We gaan dit geleidelijk invoeren op meer wegen. Het gaat dan om gebiedsontsluitingswegen: wegen die lokale straten verbinden met grotere wegen.
-
Toepassing van het ‘dakpanprincipe’
We bundelen autoverkeer op een aantal hoofdwegen, waarbij doorgaand verkeer zoveel mogelijk gebruik maakt van de N348 en A1 en het Hanzetracé (Amstellaan-Henry Dunantlaan-Van Oldenielstraat-Margijnenenk-Lebuinuslaan-Overstichtlaan). Dit ontlast wegen rondom de binnenstad. Dit betekent dat we voor 2030 starten met het uitbreiden van de capaciteit van de kruispunten van de Van Oldenielstraat met de Brinkgreverweg en de Hoge Hondstraat.
In Deventer noemen we dit het dakpanprincipe. Wegen zoals de N348, het Hanzetracé en de Holterweg blijven belangrijke wegen om gebieden te bereiken. Op deze wegen is de maximale snelheid 50 km/uur.