Logo gemeente Deventer

Reisdocument vermist

Is jouw paspoort of identiteitskaart vermist (kwijt of gestolen)? Dan maak je hiervan een melding. Na deze melding is het document ongeldig en kan je het niet meer gebruiken. Je moet dan een nieuw reisdocument aanvragen.

  • Na bevestiging van jouw melding, is het reisdocument definitief als vermist geregistreerd.
  • Als je het reisdocument terugvindt, lever je dit in bij de gemeente. 
  • Elk vermist reisdocument moet je apart melden. 
  • Iedereen vanaf 12 jaar meldt zelf de vermissing.

Voor de aanvraag van een nieuw reisdocument na vermissing/diefstal is het niet noodzakelijk dat je aangifte doet bij de politie. Alleen als jouw reisdocument 2 keer binnen 1 jaar is vermist of 3 keer binnen 5 jaar, moet je aangifte doen bij de Nederlandse politie. Bij de nieuwe aanvraag neem je dan het proces-verbaal mee. Hierin moeten alle gegevens van het vermiste reisdocument staan.

Is het vermiste paspoort uitgegeven in een andere gemeente en heb je geen ander reisdocument of rijbewijs? Dan kan het langer duren voordat je een nieuw reisdocument kan aanvragen.

Noodpaspoort

Ben je jouw paspoort kwijtgeraakt en moet je wel onmiddellijk op reis? Dan kan je een noodpaspoort aanvragen op of in de buurt van vliegvelden of andere grensposten. Let op! Dit kan in zeer uitzonderlijke gevallen en onder strikte voorwaarden. Lees meer op de website van de Rijksoverheid.

Heb je vragen, neem dan contact met ons op.