Identiteitskaart
Met een geldige Nederlandse identiteitskaart kan je naar bepaalde landen reizen. Met de identiteitskaart toon je jouw identiteit aan: het is een legitimatiebewijs. In Nederland ben je vanaf 14 jaar verplicht om jouw identiteit te kunnen aantonen.
Nederlandse identiteitskaarten zijn 10 jaar geldig voor personen van 18 jaar en ouder. Voor minderjarigen is de geldigheid 5 jaar.
Voorkom wachttijd, maak een afspraak. Je bent dan snel aan de beurt.
Aanvraag
Identiteitskaart aanvragen
Je vraagt jouw identiteitskaart aan bij de balie. Je doet dit persoonlijk. Dit geldt ook voor kinderen voor wie een eigen identiteitskaart wordt aangevraagd. Zij moeten bij de aanvraag én het ophalen aanwezig zijn, ongeacht de leeftijd.
Je kan jouw identiteitskaart niet verlengen. Als de identiteitskaart verlopen is, vraag je een nieuwe kaart aan. Deze identiteitskaart heeft een nieuwe einddatum en een nieuw nummer.
Voor het aanvragen van een identiteitskaart kan je online een afspraak maken. Of bel naar 14 0570.
Wat heb je nodig bij de aanvraag?
- Een kleurenpasfoto die goed lijkt. De foto mag niet ouder zijn dan 6 maanden. Lees hier de eisen aan de pasfoto.
- Al jouw reisdocumenten (paspoorten en identiteitskaarten). Ook als deze niet meer geldig zijn. Als je geen paspoort of identiteitskaart hebt, neem dan jouw rijbewijs mee. Ligt jouw paspoort bij een ambassade, consulaat of visumbureau? Neem hiervan een schriftelijk bewijs mee.
- Je betaalt bij de aanvraag.
Kinderen onder 12 jaar
Voor kinderen onder de 12 jaar moeten de ouders of gezaghouders toestemming geven. In de mogelijkheden hieronder gaan we ervan uit dat beide ouders het gezag hebben. Heeft maar 1 ouder het gezag, dan geeft alleen die ouder toestemming. Er zijn 3 mogelijkheden:
- Beide ouders of gezaghouders gaan mee naar de aanvraag. Zij moeten zich allebei legitimeren en een schriftelijke verklaring van toestemming ondertekenen.
- Een ouder of gezaghouder gaat mee naar de aanvraag. Hij/zij moet zich legitimeren. De andere ouder of gezaghouder geeft toestemming via DigiD of schriftelijke toestemming (pdf). Heeft de ouder de toestemming niet gegeven via DigiD? Dan neem je de schriftelijke toestemming mee en een kopie van zijn of haar legitimatiebewijs.
- Komt er geen ouder of gezaghouder mee naar de aanvraag? Dan moeten beide ouders of gezaghouders toestemming via DigiD of schriftelijke toestemming (pdf) geven. Hebben de ouders de toestemming niet gegeven via DigiD? Dan neem je de schriftelijke toestemming van beide ouders mee en een kopie van hun legitimatiebewijzen.
Identiteitskaart ophalen
Je haalt de identiteitskaart persoonlijk op bij de balie. Dit geldt ook voor kinderen, ongeacht de leeftijd. Voor het ophalen van een identiteitskaart kan je een afspraak maken.
Neem bij het ophalen van de identiteitskaart al jouw reisdocumenten (paspoorten en identiteitskaarten) mee. Ook als deze niet meer geldig zijn. Als je geen paspoort of identiteitskaart heeft, neem dan jouw rijbewijs mee. Ligt jouw paspoort bij een ambassade, consulaat of visumbureau? Neem hiervan een schriftelijk bewijs mee.
Voor kinderen tot 12 jaar geldt dat ook (1 van) de gezaghouder(s) aanwezig moet zijn bij het ophalen.
Je hebt na de aanvraag maximaal 3 maanden de tijd om jouw identiteitskaart op te halen.
Reisdocument kwijt of gestolen
Is jouw identiteitskaart vermist (kwijt of gestolen)? Dan maak je hiervan een melding. Na deze melding is het document ongeldig en kan je het niet meer gebruiken. Meer informatie vind je op de pagina Reisdocument vermist.
Kan je niet naar de balie?
Wij bieden voor de aanvraag van paspoorten en identiteitskaarten een thuis- en tehuisservice aan. Deze is voor mensen voor wie het onmogelijk is om naar de balie te komen. Er zijn geen extra kosten. Voor meer informatie en het maken van een afspraak bel je naar 14 0570.
Kosten
Nederlandse identiteitskaart | € 78,50 |
Nederlandse identiteitskaart voor minderjarigen (tot 18 jaar) | € 42,35 |
Extra kosten spoedaanvraag identiteitskaart | € 59,10 |
Uittreksel uit gezagsregister (verklaring gezag) aanvraag balie | € 23,50 |
Uittreksel uit gezagsregister (verklaring gezag) aanvraag online | € 16,65 |
Uittreksel uit gezagsregister (verklaring gezag) via de rechtbank | gratis |
Je betaalt bij de aanvraag. Met PIN betalen heeft onze voorkeur. Betalen met creditcard is niet mogelijk.
Termijn
Levertijd identiteitskaart
Vraag je een identiteitskaart aan op stadhuis Deventer? Dan kan je na 5 werkdagen de identiteitskaart ophalen. Voor de locaties Bathmen en Schalkhaar is de levertijd 10 werkdagen.
Spoedaanvraag identiteitskaart
Heb je snel een nieuwe identiteitskaart nodig? Voor spoedaanvragen kan je vóór 14.00 uur terecht bij onze locatie stadhuis Deventer. Je kan de identiteitskaart dan de volgende werkdag na 10.30 uur ophalen. In Schalkhaar en Bathmen kan je geen spoedaanvraag doen. Let op, je betaalt voor een spoedaanvraag extra kosten.
Voorwaarden
Identiteitskaart geldig voor welke landen?
De identiteitskaart is als reisdocument geldig voor: Albanië, Andorra, België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Monaco, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal (inclusief Madeira en de Azoren), Roemenië, San Marino, Slovenië, Slowakije, Spanje (inclusief de Canarische Eilanden), Tsjechië, Turkije), Zweden en Zwitserland.
Let op: Hoewel Kroatië de identiteitskaart erkent is het toch beter een paspoort te hebben als je naar Kroatië reist.
Let op: Reis je naar het Verenigd Koninkrijk? Dan heb je een paspoort nodig. Meer informatie op www.nederlandwereldwijd.nl.
Identiteitskaart met inlogfunctie Digid
Sinds 1 januari 2021 wordt de Nederlandse identiteitskaart uitgegeven met een inlogfunctie. Dit betekent dat je kan inloggen met de identiteitskaart via de DigiD app. Door op deze manier in te loggen, kan je gegevens inzien of wijzigen die extra gevoelig zijn. Zoals medische gegevens.
Om deze gegevens goed te beschermen, willen organisaties nog meer zekerheid dat de gegevens met de juiste persoon worden gedeeld. Inloggen met een identiteitskaart met behulp van de DigiD app, geeft die extra zekerheid en zorgt voor maximale bescherming van iemands gegevens.
Als je een nieuwe identiteitskaart aanvraagt, dan stuurt DigiD je een brief met een pincode. Deze ontvang je binnen enkele werkdagen na het ophalen van jouw identiteitskaart. Met deze brief kan je de inlogfunctie van de identiteitskaart activeren. Hierna is jouw identiteitskaart geschikt om in te loggen op websites van de overheid, het onderwijs, de zorg en hun pensioenfonds.
Vingerafdrukken
Bij de aanvraag van een identiteitskaart geeft u 2 vingerafdrukken af. In een chip in de identiteitskaart worden de vingerafdrukken opgeslagen, samen met de kleurenfoto en jouw persoonsgegevens. Kinderen tot 12 jaar hoeven geen vingerafdrukken af te geven.
Bijzonderheden
Naamgebruik
Als je getrouwd bent (geweest) of een geregistreerd partnerschap hebt (gehad), dan kan je de achternaam van jouw partner op de identiteitskaart laten vermelden. Dit is niet verplicht, maar een keuze. Deze mogelijkheid bestaat voor beide partners.
Identiteitsfraude
Steeds meer organisaties vragen om een kopie van jouw paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of verblijfsdocument. Er zijn mensen die misbruik maken van deze kopieën. Je kan dit misbruik tegengaan. Hoe? Kijk op www.rijksoverheid.nl/identiteitsfraude.
Vermoed je fraude met een kopie of het documentnummer van jouw paspoort of identiteitskaart? Je kan dit persoonlijk melden bij de balie. Wij noteren het documentnummer in het Basisregister reisdocumenten. Zo wordt verdere misbruik van jouw paspoort of identiteitskaart zoveel mogelijk voorkomen. Ben je slachtoffer van identiteitsfraude, dan kan je dat melden bij het Centraal meldpunt Identiteitsfraude en –fouten (CMI).
Verklaring gezag
Sommige landen eisen een verklaring waaruit blijkt dat de meereizende volwassene ook daadwerkelijk de ouder is of het gezag heeft. Over het reizen met een minderjarige naar het buitenland, lees je meer op de website van de Rijksoverheid.
De verklaring, het uittreksel uit gezagsregister, kan je aanvragen bij de balie. Het uittreksel kost bij de balie € 23,50 en online € 20. Dit is klaar terwijl u wacht. Je kan het uittreksel ook aanvragen bij de rechtbank. De verklaring is dan gratis. De Rijksoverheid geeft je meer informatie.
Contact
Voor een Nederlandse identiteitskaart kan je terecht op de locaties stadhuis Deventer, Bathmen en Schalkhaar.
Heb je vragen, neem dan contact met ons op.