Reclameregels De Boreel
Voor reclame-uitingen binnen het plangebied De Boreel is destijds een specifiek reclameplan opgesteld.
Een sleutelbegrip voor de uitwerking van het reclameplan is integraliteit, waarbij reclame en architectuur in elkaars verlengde moeten liggen om te voorkomen dat er een andere sfeer ontstaat dan door de architectuur wordt opgeroepen. Er is gestreefd naar een eenduidige uitwerking waarin de individuele ondernemer zijn herkenbaarheid niet verliest maar een onderdeel is van een totaal concept. De uitstraling van de reclame-uitingen is daarbij afgestemd op de bijzondere ligging van de Boreel en de economisch verbinding aan de binnenstad.
In het reclameplan voor De Boreel is de term ‘thematische beelden’ geïntroduceerd. Thematische beelden zijn geen directe handelsreclame, maar brengen met een verbeelding op een bord een gewenste sfeer tot uitdrukking.
Reclame aan de gevel
Noordelijke bebouwing:
- aan de gevels van het winkelcentrum De Boreel is alleen individuele gevelreclame toegestaan aan de zijde van de Houtmarkt en het Boreelplein;
- aan de Handelskade is ruimte gereserveerd op de 1e verdieping om thematische beelden (geen logo’s of namen) te plaatsen, tot een maximum van 50% van de gevelbreedte;
- aan de Verzetslaan is alleen individuele reclame toegestaan in het rechterdeel, op de begane grond. Het overige gedeelte is gereserveerd voor de thematische beelden;
- aan het Boreelplein is ter plaatse van het rechter stijgpunt naar de 1e verdieping op begane grondniveau voorzien in de mogelijkheid om, in combinatie met de op de 1e verdieping aangegeven vlakken, een thematisch beeld aan te brengen;
- aan de Mr. H. F. de Boerlaan mag aan het uitkragende gedeelte, ter plaatse van het
rechthoekige gedeelte, 1 vlakke reclame-uiting (onverlicht) met een maximum van 10% van de geveloppervlakte worden aangebracht, in een donkere kleurstelling; - aan de Mr. H. F. de Boerlaan mogen thematische beelden worden aangebracht met een breedte tot 10% van de gevelbreedte;
- per winkel is maximaal 1 reclame-uiting per 7,50 meter gevel toegestaan (exclusief reclame-uitingen op de ruiten).
Plaatsing:
- individuele gevelreclame dient in de 1,70 meter hoge zones te worden aangebracht, zowel op begane grond als 1e verdieping, waarbij op de verdieping geen haakse gevelreclame is toegestaan;
- metalen/aluminium banieren mogen eveneens in deze zone geplaatst worden, waarbij wordt opgemerkt dat ter plaatse van de over 2 bouwlagen doorgaande puien onder het door de woningen gevormde overstek geen banieren worden aangebracht.
Maatvoering:
- banieren steken maximaal 0,75 meter uit (inclusief bevestiging);
- stickers met naam of logo tot een maximum van 10% van de gehele raamoppervlakte (met uitzondering van thematische beelden).
Oostelijke bebouwing:
- individuele gevelreclame aan het Boreelplein is alleen toegestaan op de eigen gevelpui direct grenzend aan het openbaar gebied;
- aan de winkelstraat van het Boreelplein is op de 2e verdieping geen gevelreclame
toegestaan; - aan de gevel Kazernestraat is alleen reclame op de 1e verdieping toegestaan;
- thematische beelden zijn toegestaan op de daarvoor aangewezen plaatsen met een breedte van 10% van de geveloppervlakte;
- op de gevel aan de grachtzijde zijn op de 1e verdieping thematische beelden toegestaan.
Plaatsing:
- het is niet toegestaan om reclame-uitingen op de betonranden aan te brengen;
- het stucwerk op de 2e verdieping mag niet van gevelreclame worden voorzien.
Maatvoering:
- banieren steken maximaal 0,75 meter uit (inclusief bevestiging);
- stickers met naam of logo tot een maximum van 10% van het gehele raamoppervlak (met uitzondering van thematische beelden).
Vrijstaande reclame
Vrijstaande reclame is niet toegestaan.
Het volledige beleid voor reclame en uitstallingen vindt u in de Reclame- en uitstallingennota Deventer 2016 (pdf, 3,5 MB).