Logo gemeente Deventer

Nul-emissiezone voor stadslogistiek

De aan- en afvoer van goederen van en voor winkels en horeca in de binnenstad en het leveren of ophalen van pakketjes thuis gaat veranderen. Veel van de bestel- en vrachtwagens hebben nu nog een verbrandingsmotor. Om de luchtkwaliteit in de binnenstad te verbeteren, komt er uiterlijk 31 december 2027 een ‘nul-emissiezone’ voor bestel en vrachtvoertuigen: de uitstootvrije binnenstad van Deventer.

Het verduurzamen van stadslogistiek gaat om schonere voertuigen, bijvoorbeeld elektrisch. Maar ook om slimme bevoorrading, zoals het bundelen van leveringen.

 

Waarom een nul-emissiezone?

Deventer tekende in 2017 de Green Deal 'Zero Emission Stadslogistiek' (ZES). Verder is er in het Klimaatakkoord afgesproken dat de 40 grootste steden van Nederland, waaronder Deventer, uiterlijk in 2025 een gebied aanwijzen waar bevoorrading zonder uitstoot van gevaarlijke stoffen gebeurt: de nul- of zero-emissiezone.

De eerste steden voeren die per 1 januari 2025 in, zoals Utrecht en Zwolle. Andere volgen in de jaren daarna, zoals Deventer eind 2027 en Apeldoorn in 2030. Bekijk het overzicht van alle nul-emissiezones in Nederland en de ingangsdata.


Het doel van een schone en goed bereikbare binnenstad staat onder andere beschreven in de Omgevingsvisie, de Binnenstadsagenda 2.0 en het Uitvoeringsplan van het Schone Luchtakkoord. Het college van B&W heeft een Plan van Aanpak Stadslogistiek vastgesteld en het besluit genomen om de nul-emissiezone voor bestel- en vrachtwagens in te voeren.

 

Stap voor stap naar een uitstootvrije binnenstad

De overheid en de landelijke vervoerdersorganisaties hebben een landelijke overgangsregeling afgesproken voor alle nul-emissiezones in Nederland. Sommige bestel- en vrachtvoertuigen zijn al relatief schoon. Deze voertuigen hebben daarom langer toegang tot de nul-emissiezones. Deventer voert de nul-emissiezone uiterlijk 31 december 2027 in. Daar geldt deze overgangsregeling dan ook voor.

De stappen in de overgangsregeling (zie ook de afbeelding):

  • Euro 5 bestelbussen hebben tot en met 31 december 2026 toegang tot de nul-emissiezones.
  • Euro 6 bestelbussen hebben tot en met 31 december 2027 toegang tot de nul-emissiezones.
  • Euro 6 bakwagens die op 1 januari 2025 maximaal 8 jaar oud zijn, hebben tot en met 31 december 2027 toegang tot de nul-emissiezones.
  • Euro 6 bakwagens die op 1 januari 2025 maximaal 5 jaar oud zijn, hebben tot en met 31 december 2029 toegang tot de nul-emissiezones.
  • Euro 6 oplegtrekkers die op 1 januari 2025 maximaal 8 jaar oud zijn, hebben tot en met 31 december 2029 toegang tot de nul-emissiezones.

Bedrijfsauto’s en vrachtauto’s die vanaf 1 januari 2025 op kenteken worden gezet, moeten een nul-emissie aandrijving hebben om een zone in te mogen. Dit geldt niet als het gaat om een vrijgesteld voertuig op carrosserienummer of aangepast voertuig voor mindervaliden.

 

In de afbeelding is weergegeven de stappen in de overgangsregeling voor vracht- en bestelwagens rond de nul-emissiezone. In de opsomming vindt u de stappen uitgeschreven.

 

Op www.opwegnaarzes.nl vindt u meer informatie over de overgangsregeling en de toegang van vracht- en bestelauto's tot de nul-emissiezones. Met de kentekencheck kunt u kijken welke Euro- of emissieklasse uw voertuig heeft.

 

Waar is de uitstootvrije binnenstad in Deventer?

De uitstootvrije binnenstad, de nul-emissiezone, beslaat de binnenstad van Deventer:

  • van de IJssel tot het Deventer station en de Handelskade;
  • van de Rijsterborgerweg en het Hovenpad tot de Bokkingshang en de Kazernestraat.

De doorgaande wegen in dit gebied (wit op de kaart) vallen niet onder de nul-emissiezone. De uitstootvrije binnenstad is op de kaart hieronder weergegeven als oranje vlak. U kunt deze kaart in-en uitzoomen. Bekijk de kaart door op de afbeelding te klikken.

 

De nul-emissiezone beslaat de binnenstad van Deventer. Van de IJssel tot het Deventer station en de Handelskade; en van de Rijsterborgerweg en het Hovenpad tot de Bokkingshang en de Kazernestraat.

 

Welke stappen zetten wij?

In de aanloop naar de uitstootvrije binnenstad zijn/worden de volgende stappen gezet:

  • 2019-2021: voorbereiden van plan van aanpak. Belanghebbenden zijn gevraagd naar een passende omvang van de nul-emissiezone.
  • 2021: vaststellen plan van aanpak stadslogistiek. Principebesluit nul-emissiezone genomen door het college van burgemeester en wethouders.
  • 2021-2028: uitvoeren plan van aanpak stadslogistiek. 

In de periode 2023-2028 werken we toe naar de invoering van de nul-emissiezone. Een belangrijke stap is het voorbereiden van het verkeersbesluit. Bij het verkeersbesluit hoort het ontheffingenbeleid en de aanleg van de nul-emissiezone (bijvoorbeeld bebording). In het verkeersbesluit wordt ook de precieze omvang van de nul-emissiezone vastgesteld. Na de invoering op uiterlijk 31 december 2027, zijn controle en beoordeling van de nul-emissiezone belangrijk.

 

Logistiek makelaars

Voor Deventer en omstreken zijn er 2 logistiek makelaars. Zij kunnen u helpen met vragen over subsidies, investeringen, ontheffingen en veel meer. Maak gerust een afspraak, daar zijn ze voor. Voor de Stedendriehoek is dat:

Soufiane Benslimane
Tel: 06 - 11 76 30 39
E-mail: s.benslimane@regiostedendriehoek.nl

Voor de provincie Overijssel is dat:

Christa Baas
Tel: 06 - 31 10 00 57
E-mail: c.baas@overijssel.nl

 

Heeft u vragen of opmerkingen?

Mail dan naar doehetzero@deventer.nl. Meld u ook aan voor onze digitale nieuwsbrief.