Onderzoek: parkeergarage onder Buitengracht is mogelijk, 800 plaatsen

De aanleg van een ondergrondse parkeergarage onder de Buitengracht is technisch mogelijk en kost circa 80 miljoen euro.
De komende tijd wil de gemeente de financiële haalbaarheid van zo’n garage verder onderzoeken. Vooruitlopend daarop gaat de gemeente een tijdelijke ‘mobiliteitshub’ bouwen op de plaats van de huidige P&R-locatie, achter Hogeschool Saxion aan de Handelskade.
Behoefte aan parkeerplaatsen groeit
"Diverse ontwikkelingen maken dat er behoefte is aan nieuwe parkeerplaatsen rond de binnenstad", aldus wethouder Marcel Elferink (mobiliteit). "In Centrum & Schil voegen we de komende jaren 1650 nieuwe woningen toe en 1000 nieuwe werkplekken. Daarnaast maken de parkeerplaatsen aan de Verzetslaan op termijn plaats voor een park, en in de Stationsgarage vermindert het aantal openbare parkeerplaatsen doordat een deel ervan bestemd is voor de bewoners van de Topicus-campus."
Verzoek gemeenteraad
De gemeenteraad droeg burgemeester en wethouders daarom afgelopen zomer op om te onderzoeken of het mogelijk is een ondergrondse garage te bouwen onder de Buitengracht. Een ondergrondse parkeergarage is efficiënt qua ruimtegebruik, en de locatie is centraal gelegen bij stadscampus de Kien en de binnenstad.
800 parkeerplaatsen
Uit het eerste verkennende onderzoek blijkt dat onder de Buitengracht een parkeergarage kan komen met 2 of 3 lagen en in totaal ongeveer 800 parkeerplaatsen. De bouw ervan zou ongeveer 4 jaar kosten, en voorafgaand daaraan is nog een aantal jaren nodig voor de voorbereiding en het onderzoek naar financiële haalbaarheid. Een eerste kostenraming komt uit op circa 80 miljoen euro. De komende tijd willen burgemeester en wethouders de kosten en de betaalbaarheid van zo’n garage verder onderzoeken.
‘Mobiliteitshub’
Voor het gebied achter hogeschool Saxion, op de P+R-locatie van de NS, stond al een ‘mobiliteitshub’ gepland: een parkeergarage op een plek waar ook diverse andere vervoersmogelijkheden beschikbaar zijn. Van de rijksoverheid heeft de gemeente voor deze mobiliteitshub een subsidie van bijna 2,7 miljoen euro gekregen als bijdrage voor de exploitatie. Eenzelfde bedrag heeft de gemeente er zelf al voor gereserveerd.
10 tot 15 jaar
De gemeente wil nu een tijdelijke mobiliteitshub bouwen die er 10 tot 15 jaar staat. Dat biedt tijd om de ondergrondse parkeergarage verder te onderzoeken en eventueel te bouwen. De tijdelijke garage achter Saxion kan daarna worden afgebroken en ergens anders hergebruikt. Daarna kan dit gebied mogelijk een nieuwe functie krijgen. De gemeente voert nu gesprekken met grondeigenaren NS en ProRail om de tijdelijke hub zo snel mogelijk te gaan bouwen.
Blijf op de hoogte van het nieuws van de gemeente Deventer en abonneer u op onze wekelijkse nieuwsbrief. Volg ons ook op X, Facebook, Instagram en LinkedIn.
