Budgetbeheer
Vind je het lastig om jouw geldzaken te regelen? Is er iets veranderd in jouw situatie, waardoor het niet meer lukt om overzicht te houden? Het BAD kan jou hierbij helpen. Budgetbeheer helpt jou bij het betalen van de rekeningen. Je krijgt weer overzicht en kan vaak na een tijdje zelf weer de betalingen doen.
Aanvraag
Wat is budgetbeheer?
Bij budgetbeheer worden jouw inkomsten ontvangen op een rekening bij het BAD die op jouw naam staat. Hiermee worden de afgesproken rekeningen betaald. Een deel van het geld krijg je om van te leven.
Er wordt samen met jou een overzicht van jouw inkomsten en uitgaven gemaakt. Dit noemen wij een budgetplan. Het budgetplan maakt duidelijk wat jouw inkomsten zijn en welke betalingen er moeten worden gedaan.
Bijvoorbeeld: jouw salaris/uitkering en toeslagen worden door het BAD ontvangen. De budgetbeheerder betaalt jouw huur of hypotheek, energie, water en ziektekosten en alle andere afgesproken rekeningen. Jij ontvangt vervolgens week- of maandgeld.
Door budgetbeheer is de kans op betalingsachterstanden of nieuwe schulden kleiner.
Hoe lang duurt budgetbeheer?
Niet voor iedereen duurt budgetbeheer even lang. In overleg met jou wordt afgesproken hoe lang budgetbeheer wordt opgestart. Na deze periode wordt gekeken of jij zelf de geldzaken kan doen. Als dit nog niet lukt, kan het budgetbeheer verlengd worden.
Aanvragen
Je kan budgetbeheer aanvragen met het aanvraagformulier (pdf). Het ingevuld en ondertekend formulier kan je:
- inleveren in het stadhuis, Grote Kerkhof 1. Je kan bij het BAD terecht voor een kort gesprek over jouw aanvraag.
- per e-mail sturen naar: bad@deventer.nl
- per post naar:
Budget Adviesbureau Deventer
Antwoordnummer 225 (geen postzegel nodig)
7401 JH Deventer
Na de ontvangst van de aanvraag nemen wij telefonisch contact met je op.
Wat moet je inleveren bij de aanvraag?
- een ingevuld en ondertekend aanvraagformulier;
- een kopie van jouw legitimatiebewijs.
BAD online
Betalingen op jouw budgetbeheerrekening volg je via BAD online. Bekijk de handleiding voor BAD online (pdf).
Kosten
Je betaalt een eigen bijdrage per maand voor budgetbeheer:
- heb je een schuldregeling aangevraagd, dan betaal je € 11;
- vraag je zelf budgetbeheer aan en heb je geen schulden, dan betaal je € 57.
Inwoners van de gemeente Olst-Wijhe betalen zelf geen vergoeding. Dit doet je gemeente voor jou.
Voorwaarden
Belangrijk voor budgetbeheer
- Je vertelt alles over je geldzaken. Alleen dan is een goed plan mogelijk.
- Al jouw inkomsten en de toeslagen gaan naar jouw rekening bij het BAD.
- Je zorgt voor voldoende geld om de rekeningen te betalen.
- Je stuurt de rekeningen op tijd naar jouw budgetbeheerder.
- De budgetbeheerder betaalt alleen die rekeningen waarvoor dat in het plan is afgesproken.
Contact
Contact
Heb je vragen? Wij helpen je graag verder. Bekijk de contactgegevens van het BAD.