Goed op weg: Deventer bereikbaar, veilig, leefbaar en duurzaam houden
De komende jaren komen er duizenden woningen bij in Deventer. Hierdoor wordt het drukker op de wegen en straten in onze wijken en dorpen. We willen ook genoeg ruimte voor ontmoeten, recreëren, spelen, voor water en groen.
Vernieuwde plannen
Deventer wil de leefbaarheid verbeteren en veiligheid en duurzame mobiliteit bevorderen in de binnenstad en de omliggende wijken. We zoeken een balans in voldoende ruimte voor een gezond leef-, loop- en fietsklimaat, terwijl de economische centra en andere bestemmingen ook met de auto goed bereikbaar moeten blijven.
Daarom heeft het college van burgemeester en wethouders bestaande plannen voor de hoofdwegenstructuur van Deventer en de bereikbaarheid en leefbaarheid van de binnenstad en omgeving vernieuwd.
In november 2024 heeft het college 2 plannen voorgelegd aan de gemeenteraad met daarin de uitgangspunten en voorstellen voor maatregelen tot 2030 in de binnenstad en aan de hoofdwegen. Bekijk het Raadsvoorstel Basisvoorkeursvariant Hoofdwegenstructuur en Raadsvoorstel Mobiliteitsplan Binnenstad en Periferie.
De gemeenteraad bespreekt de plannen naar verwachting in januari en februari 2025.
Toelichting op de plannen
Het gaat om de plannen Basisvoorkeursvariant hoofdwegenstructuur (pdf, 1 MB) en het Tussenproduct Mobiliteitsplan Binnenstad en Periferie (pdf, 2 MB). Doel van die plannen is om wijken, dorpen en de binnenstad bereikbaar te houden en tegelijk groener, veiliger, gezonder en aantrekkelijker te maken voor bewoners, ondernemers en bezoekers.
De uitgangspunten van beide plannen vindt u onderaan deze pagina.
Dit zijn enkele maatregelen uit de plannen tot 2030:
- In wijken en in de binnenstad stellen we voetgangers en fietsers voorop.
- Verkeer dat niet in de binnenstad en woonbuurten hoeft te zijn, leiden we via de A1, de N337 (het Hanzetracé), N344 en de N348 (het ‘dakpanprincipe’).
- De maximumsnelheid gaat op een deel van de Welle van 50 naar 30 kilometer per uur.
- Afsluiting voor autoverkeer in de Emmastraat/Bokkingshang om het aantal auto's op de Welle te verminderen.
- Afsluiting voor autoverkeer in de Stationsstraat in combinatie met de aan te leggen fiets-/voetgangerstunnel. Dit geeft meer ruimte voor een ander ontwerp van het gebied, waarbij er meer ruimte is voor voetganger, fiets en bus. Halen en brengen van reizigers blijft mogelijk met de auto.
- Op diverse hoofdwegen in de stad gaat de maximumsnelheid naar 30 kilometer per uur, onder andere in de Hoge Hondstraat en de Johannes Van Vlotenlaan.
- We breiden de kruispunten op de Van Oldenielstraat uit om de doorstroming van het verkeer te bevorderen.
- Een spoortunnel voor voetgangers en fietsers van Voorstad naar het Rijsterborgherpark.
- Een ongelijkvloerse kruising voor fietsers en voetgangers bij winkelcentrum Keizerslanden.
- Onderzoek naar meer rijstroken op de N348 tussen de 'Knoop' en de Oerdijk.
- Er komen hubs: centrale plekken waar mensen de auto kunnen parkeren, waar aantrekkelijke wandel- en fietsroutes naar de binnenstad starten en waar mensen kunnen overstappen op ander (deel)vervoer.
- Nieuwe fietsenstallingen en andere fietsvriendelijke maatregelen in en rond de binnenstad.
- 80 extra parkeerplaatsen op de Melksterweide.
- Verbeteren looproutes van/naar het centrum: station - centrum, Singelstraat - Sijzenbaanplein en Brinkgarage - centrum.
Bij de verdere uitwerking betrekt de gemeente per onderdeel de direct betrokkenen en omwonenden.
Keuzewijzer Deventer Goed op weg
Iedereen heeft te maken met de bereikbaarheid van en leefbaarheid in de Deventer binnenstad, wijken en dorpen. Van 1 tot en met 15 oktober 2024 kon iedereen zijn mening geven over de plannen. Dit kon door de keuzewijzer ‘Deventer Goed op weg’ in te vullen. In totaal deden 2014 mensen mee aan de peiling.
Alle meningen en opmerkingen helpen het gemeentebestuur om zorgvuldig keuzes te maken. De reacties weegt het gemeentebestuur mee bij de definitieve samenstelling van de plannen.
Resultaten keuzewijzer Deventer Goed op weg
In de peiling kregen mensen 12 dilemma’s voorgelegd over bereikbaarheid en leefbaarheid. De dilemma’s gingen onder meer over de wijze van vervoer naar de binnenstad, maximumsnelheid, parkeren en de inrichting van de Welle en de Stationsstraat. De keuze lag daarbij steeds tussen enerzijds meer ruimte voor de auto en anderzijds meer ruimte voor fiets, lopen en groen.
De deelnemers aan de peiling hebben een redelijk sterke voorkeur voor meer ruimte voor fiets, lopen en groen: 71,5 op een schaal van 100, zo blijkt uit de resultaten. Dat sluit aan bij de uitgangspunten van het college van burgemeester en wethouders voor de komende jaren. Lees meer over de peiling.
Bekijk de opbrengst van de peiling Deventer Goed op weg (pdf, 4 MB) >>>
Focusgroep
Ter voorbereiding van de plannen zijn er ook diverse gesprekken geweest met belangengroepen en een focusgroep. De focusgroep heeft geadviseerd en aandachtspunten meegegeven voor het vervolg.
Vervolg en meer informatie
De gemeenteraad bespreekt de plannen naar verwachting in januari en februari 2025. Houd hiervoor de raadsinformatie in de gaten. Informatie over hoe u kan inspreken op deze plannen kunt u vinden op www.deventer.nl/inspraak.