Privacyverklaring Wet politiegegevens (Wpg)
Politiegegevens zijn persoonsgegevens die in het kader van een politietaak worden gebruikt (verwerkt). De gemeente verwerkt in sommige gevallen politiegegevens. Als een buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) van de gemeente een politietaak uitvoert, zoals het onderzoek naar strafbare feiten, dan is de Wpg van toepassing. In deze privacyverklaring leggen we uit hoe we omgaan met politiegegevens.
Welke boa’s heeft de gemeente in dienst?
De gemeente Deventer heeft de volgende boa’s in dienst:
- Leerplichtambtenaren, die toezien op de naleving van de Leerplichtwet;
- Sociaal rechercheurs, die toezien op de naleving van de Participatiewet;
- Boa’s openbare ruimte, die toezien op naleving van onder andere de Algemene plaatselijke verordening (APV).
Waarvoor gebruikt de gemeente politiegegevens?
Boa’s van de gemeente Deventer gebruiken politiegegevens voor de doelen zoals beschreven in artikel 8, 9 en 13 van de Wpg. Het kan dan gaan om:
- Het schrijven van een proces-verbaal als u een strafbaar feit heeft gepleegd;
- Het afhandelen van de financiële administratie van aan een proces-verbaal gerelateerde betalingen;
- Het opsporen van daders van strafbare feiten.
Welke persoonsgegevens gebruiken wij in het kader van de Wpg?
Bij het aanzeggen van een proces-verbaal registreren wij contactgegevens, geboorteplaats en geboortedatum, een omschrijving van het strafbare feit met tijd en plaats hiervan, het BSN, het soort identiteitsbewijs en het nummer van het identiteitsbewijs. Wij verzamelen ook financiële gegevens bij het betalen van een proces-verbaal en/of het treffen van een betalingsregeling.
U kunt bij ons een bezwaar indienen voor een proces-verbaal. Wij verzamelen dan, naast de gegevens die al bij het verzoek zijn verstrekt, contactgegevens, geboorteplaats en geboortedatum, het proces-verbaalnummer en eventueel overige op het vergrijp van toepassing zijnde gegevens.
Als wij aangifte doen bij de politie verzamelen wij voor zover mogelijk contactgegevens, geboorteplaats en -datum, en tijd, plaats en soort strafbaar feit.
Bij het signaleren van overtreders, het opsporen van verdachten van strafbare feiten en het verrichten van onderzoek naar gepleegde strafbare feiten, maken wij ook gebruik van camerabeelden.
Wat is de grondslag voor de verwerking van politiegegevens door de gemeente Deventer?
Persoonsgegevens mogen niet zomaar verwerkt worden, daar is een zogenaamde verwerkingsgrondslag voor nodig. De grondslag waarop de boa’s van de gemeente Deventer persoonsgegevens voor de Wpg verwerken, is het uitvoeren van een wettelijke verplichting.
De boa’s verwerken persoonsgegevens op grond van:
- Wetboek van Strafvordering;
- Wet politiegegevens;
- Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar;
- Algemene plaatselijke verordening (APV);
- Leerplichtwet;
- Participatiewet.
Hoe lang worden uw gegevens bewaard?
In de Wpg staat hoe lang we politiegegevens moeten bewaren. De gemeente Deventer hanteert deze regels voor het bewaren en vernietigen van de politiegegevens die wij verwerken.
Hoe beveiligen wij politiegegevens?
Gemeente Deventer is bewust bezig met het beveiligen van uw persoonsgegevens waaronder politiegegevens. Wij nemen maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang en andere ongewenste handelingen met persoonsgegevens tegen te gaan. Deze maatregelen zijn opgenomen in ons informatiebeveiligingsbeleid. Deze zijn volgens de geldende gemeentelijke beveiligingsnormen zoals vastgelegd in de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO).
Alleen bevoegde medewerkers krijgen toegang tot de gegevens. Zij mogen alleen die gegevens inzien die zij nodig hebben voor hun werk. De handelingen van medewerkers in systemen worden gelogd. We houden zodoende bij wie welke handeling op welk tijdstip uitvoert in een bepaald bestand.
Met wie delen wij politiegegevens?
Soms is het nodig dat de gemeente de geregistreerde persoonsgegevens aan derden verstrekt. Bijvoorbeeld aan het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) of aan het Openbaar Ministerie (OM) of de politie vanwege een incident waarbij de gemeente aangifte doet.
Daarnaast delen wij soms persoonsgegevens met verwerkers die in opdracht van en voor de gemeente persoonsgegevens verwerken. Deze verwerkers zijn bijvoorbeeld incassobureaus, cloud- en hostingspartijen en IT-dienstverleners. Met deze verwerkers is een verwerkersovereenkomst afgesloten, waarin de wederzijdse rechten en plichten voor de verwerking zijn vastgelegd.
Rechten
Onder de Wpg hebt u als betrokkene rechten. Deze rechten wijken enigszins af van de AVG. U hebt in bepaalde gevallen recht op:
- Informatieverstrekking en inzage;
- Rectificatie (correctie) van gegevens;
- Vernietiging van gegevens;
- Bezwaar/beroep tegen proces-verbaal
Wilt u informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens of inzage daarin, dan kunt u schriftelijk een verzoek indienen. Als u van mening bent dat uw gegevens niet kloppen, kunt u ook een schriftelijk verzoek bij ons indienen tot rectificatie of vernietiging. U geeft in het verzoek aan wat er gewijzigd of vernietigd moet worden.
Wij kunnen niet altijd voldoen aan uw verzoek tot het uitoefenen van een Wpg-recht. In de volgende gevallen hebben wij het recht om uw verzoek af te wijzen:
- Ter vermijding van belemmering van gerechtelijke onderzoeken of procedures;
- Ter vermijding van nadelige gevolgen voor de voorkoming, de opsporing, het onderzoek en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen;
- Ter bescherming van de openbare veiligheid;
- Ter bescherming van de rechten en vrijheden van derden;
- Ter bescherming van de nationale veiligheid;
- Ingeval van een kennelijk ongegrond of buitensporig verzoek, als bedoeld in artikel 24a, vierde lid.
U kunt uw inzageverzoek of verzoek tot rectificatie/vernietiging indienen op twee manieren:
- Per brief aan het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Deventer, postbus 5000, 7400 GC Deventer.
- Door het invullen van een online verzoekformulier via de onderstaande knop. U logt dan in met DigiD. Uw identiteit wordt op die manier vastgesteld.
Beslistermijn en rechtsbescherming
De beslistermijn op uw inzageverzoek is zes weken. Deze termijn kan met maximaal vier of zes weken worden verlengd. Wanneer u een verzoek indient om rectificatie of vernietiging van uw gegevens, ontvangt u binnen vier weken een reactie op uw verzoek.
Bent u het niet eens met onze beslissing op uw verzoek dan kunt u binnen zes weken na verzending daarvan schriftelijk een bezwaarschrift indienen bij het bestuursorgaan. Ook kunt u de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) vragen te bemiddelen of te adviseren.
Een klacht indienen
U kunt bij de gemeente een klacht indienen als u vindt dat de gemeente onzorgvuldig met uw privacy is omgegaan. Ook kunt u contact opnemen met de Functionaris voor de Gegevensbescherming van de gemeente Deventer.
Op grond van de privacywetgeving heeft u het recht om een klacht in te dienen bij de privacytoezichthouder: de Autoriteit Persoonsgegevens. Dit recht heeft alleen betrekking op uw eigen gegevens en niet op die van een ander persoon. Kijk voor meer informatie op de website van de autoriteit persoonsgegevens.