Logo gemeente Deventer

Budgetbeheer

Vindt u het lastig om uw geldzaken te regelen? Is er iets veranderd in uw situatie, waardoor het niet meer lukt om overzicht te houden? Het BAD kan u hierbij helpen. Budgetbeheer helpt u bij het betalen van de rekeningen. U krijgt weer overzicht en kunt vaak na een tijdje zelf weer de betalingen doen.

Wat is budgetbeheer?

Bij budgetbeheer worden uw inkomsten ontvangen op een rekening bij het BAD die op uw naam staat. Hiermee worden de afgesproken rekeningen betaald. Een deel van het geld krijgt u om van te leven.

Er wordt samen met u een overzicht van uw inkomsten en uitgaven gemaakt. Dit noemen wij een budgetplan. Het budgetplan maakt duidelijk wat uw inkomsten zijn en welke betalingen er moeten worden gedaan.

Bijvoorbeeld: Uw salaris/uitkering en toeslagen worden door het BAD ontvangen. De budgetbeheerder betaalt uw huur of hypotheek, energie, water en ziektekosten en alle andere afgesproken rekeningen. U ontvangt vervolgens week- of maandgeld.

Door budgetbeheer is de kans op betalingsachterstanden of nieuwe schulden kleiner.

Hoe lang duurt budgetbeheer?

Niet voor iedereen duurt budgetbeheer even lang. In overleg met u wordt afgesproken hoe lang budgetbeheer wordt opgestart. Na deze periode wordt gekeken of u zelf de geldzaken kunt doen. Als dit nog niet lukt, kan het budgetbeheer verlengd worden.

Aanvragen

U kunt Budgetbeheer aanvragen met het Aanvraagformulier (pdf). Het ingevuld en ondertekend formulier kunt u:

  • inleveren in het stadhuis, Grote Kerkhof 1. U kunt bij het BAD terecht voor een kort gesprek over uw aanvraag.
  • per e-mail sturen naar: bad@deventer.nl
  • per post naar: 
    Budget Adviesbureau Deventer
    Antwoordnummer 225 (geen postzegel nodig)
    7401 JH Deventer

Na de ontvangst van de aanvraag nemen wij telefonisch contact met u op.

Wat moet u inleveren bij de aanvraag?

  • een ingevuld en ondertekend aanvraagformulier;
  • een kopie van uw legitimatiebewijs.

BAD online

Betalingen op uw budgetbeheerrekening volgt u via BAD online. Bekijk de handleiding voor BAD online (pdf).

Kosten

U betaalt een eigen bijdrage per maand voor budgetbeheer:

  • heeft u een schuldregeling aangevraagd, dan betaalt u € 11;
  • vraagt u zelf budgetbeheer aan en heeft u geen schulden, dan betaalt u € 57.

Inwoners van de gemeente Olst-Wijhe betalen zelf geen vergoeding. Dit doet uw gemeente voor u.

Belangrijk voor budgetbeheer

  • U vertelt alles over uw geldzaken. Alleen dan is een goed plan mogelijk.
  • Al uw inkomsten en de toeslagen gaan naar uw rekening bij het BAD.
  • U zorgt voor voldoende geld om de rekeningen te betalen.
  • U stuurt de rekeningen op tijd naar uw budgetbeheerder.
  • De budgetbeheerder betaalt alleen die rekeningen waarvoor dat in het plan is afgesproken.

 

Contact

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder. Bekijk de contactgegevens van het BAD.