Logo gemeente Deventer

Bezwaar, klacht en andere procedures

Welke juridische procedure kiezen?

Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente? Of wilt u inspraak leveren op een plan? Vind de juiste procedure. 

Lees meer

Klachten

Bent u ontevreden over hoe u bent behandeld door een medewerker van de gemeente? Dan kunt u een klacht indienen.
Een klacht gaat over het gedrag van iemand. 

Lees meer

Bezwaar

Neemt de gemeente een besluit over uw persoonlijke situatie? Dan kunt u vaak een bezwaarschrift indienen.

Lees meer

Zienswijze

Een bestemmingsplan of een wijziging van het omgevingsplan doorloopt verschillende fases. Lees hoe u kunt reageren.

Lees meer

Parkeerboete of verkeersboete?

Heeft u een brief gekregen van het CJIB met de letter M? En bent u het niet eens met deze parkeerboete of verkeersboete? Dan kunt u bezwaar maken bij de officier van justitie. U kunt hiervoor niet bij de gemeente terecht.

Lees meer

Nadeelcompensatie aanvragen

Heeft u of uw bedrijf schade door een besluit of een handeling van de gemeente, dan kunt u een schadevergoeding aanvragen. Dit noemen we nadeelcompensatie.

Lees meer

Gemeente aansprakelijk stellen voor schade

Heeft u schade, bijvoorbeeld door losliggende tegels op het fietspad? Als u meent dat de gemeente hiervoor aansprakelijk is, kunt u uw schade bij ons melden. Tip: zorg dat u ter plekke foto’s maakt van de situatie.

Lees meer

Inspraak leveren

Gemeente Deventer vindt het belangrijk dat inwoners meedenken over beleid en plannen. Op allerlei plannen is inspraak mogelijk. Bijvoorbeeld voor de inrichting van een parkeerterrein of een planning voor groot onderhoud.

Lees meer

Wet open overheid

De Wet open overheid (Woo) regelt dat informatie van de overheid openbaar moet zijn. Door deze wet kan iedereen informatie bij elke overheid aanvragen. Want informatie is uw recht.

Lees meer

Correctief raadgevend referendum

Als inwoner van Deventer heeft u de mogelijkheid een correctief raadgevend referendum aan te vragen bij de gemeenteraad.

Lees meer