Afvalstoffenheffing betalen
Voor de inzameling van huishoudelijk afval betaal je afvalstoffenheffing. Deventer kent diftar (afkorting van gedifferentieerde tarieven). Met diftar heb je zelf invloed op de hoogte van de afvalstoffenheffing.
De afvalstoffenheffing bestaat uit een vast deel en een variabel deel. Het variabele deel wordt bepaald door het aantal keren dat je de grijze container aan de weg zet of restafval in de ondergrondse container doet. Hierdoor heb je zelf invloed op de hoogte van de afvalstoffenheffing.
Kosten
De afvalstoffenheffing wordt in 2 delen in rekening gebracht. Het 1e deel bestaat uit het basistarief. Dat betaal je ook wanneer je jouw containers niet aanbiedt om te legen. Daarnaast is er een 2e deel: het tarief per keer dat je afval aanbiedt. Na afloop van het jaar ontvang je de aanslag voor het aantal aanbiedingen van jouw containers.
Het basistarief voor 2025 is € 228,96. Heb je een container van 240 liter of een extra container, dan geldt een toeslag van € 36.
Variabele tarieven per aanbieding (tarieven 2025)
Ondergrondse container, 30 liter | € 1,67 |
Ondergrondse container, 60 liter | € 3,35 |
Container van 140 liter | € 9,37 |
Container van 240 liter | € 16,07 |
Circulus
Meer informatie over diftar vind je bij Circulus. Deze afvalbeheerder verzamelt en verwerkt het huishoudelijk afval in Deventer. Op hun website vind je onder andere informatie over het scheiden van afval.
Bekijk daarnaast de pagina Afval op onze website.
Kwijtschelding afvalstoffenheffing
Kan je de aanslag afvalstoffenheffing niet betalen? Vraag dan om kwijtschelding. In 2025 is het maximale bedrag € 285,18. Dit bedrag bestaat uit het vaste deel van de afvalstoffenheffing van € 228,96 en een variabel deel van € 56,22. Je kan geen kwijtschelding krijgen voor de toeslag die je betaalt voor een container van 240 liter of een extra container.
Hoe je kwijtschelding aanvraagt, lees je bij Kwijtschelding belastingen.
Voorwaarden
Elk huishouden dat aan de ophaalroute ligt betaalt afvalstoffenheffing. Dit geldt ook als je jouw afval nooit meegeeft.
Verhuizing
- Bij verhuizing naar een andere gemeente of vertrek naar het buitenland ben je geen afvalstoffenheffing meer verschuldigd met ingang van de maand volgend op de verhuisdatum.
- Bij verhuizing binnen de gemeente verandert er niets aan de aanslag afvalstoffenheffing.
Kamerverhuur
Bij meervoudig gebruik van een pand (zoals particuliere kamerverhuur) wordt de aanslag afvalstoffenheffing verzonden naar de eigenaar/verhuurder van het pand. De eigenaar/verhuurder kan de kosten van deze heffing doorberekenen aan de huurder(s).
Bijdrageregeling medisch afval
Heb je door ziekte veel medisch afval? Dan kan je mogelijk een bijdrage krijgen voor de ledigingen afvalstoffenheffing. Vanaf 2025 is de bijdrage 50% van het aantal ledigingen tot een maximumbedrag van € 129,70 per jaar. De bijdrage is geregeld vanuit de bijdrageregeling medisch afval. Je kan ook een extra grijze container aanvragen. De levering van een extra grijze container is gratis, voor de ledigingen van de container zelf betaal je de normale kosten.
Voor 2024 kan je geen aanvraag meer doen voor de bijdrage. Wil je voor 2025 een aanvraag doen? De bijdrage in de afvalstoffenheffing kan je online aanvragen. Je logt in met DigiD. Een handtekening is daarom niet nodig. Wil je de aanvraag liever doen per post? Dan vul je het aanvraagformulier (pdf) in. Je plaatst dan wel jouw handtekening. Het postadres vind je onder het tabblad Contact.
Afvalcontainers en milieupas bij verhuizing
Als je gaat verhuizen, dan word je op de verhuisdatum ingeschreven op het nieuwe adres en uitgeschreven op het oude adres. Blijft er niemand meer wonen op het oude adres, dan worden de afvalcontainers en de milieupas van dat adres automatisch geblokkeerd. Je kan de afvalcontainers en de milieupas dan niet meer gebruiken.
Heb je na de verhuisdatum nog afval bij het oude adres? Bij verhuizing binnen de gemeente Deventer kan je de verhuispas gebruiken voor het afvoeren van het afval. Je kan het afval ook meenemen naar het nieuwe adres en het daar in de afvalcontainers doen. De afvalcontainers op het oude adres moet je leeg achterlaten.
Bezwaar
De bezwaartermijn is 6 weken vanaf de dagtekening van de aanslag. Wil je een online bezwaarschrift indienen? Je kan direct inloggen op het persoonlijke bezwaarformulier. Daar staat een invulformulier dat specifiek op jouw aanslag van toepassing is. Zo weet je zeker dat je het bezwaar volledig en juist invult. Je kan ook schriftelijk bezwaar maken. Je stuurt het bezwaarschrift naar de heffingsambtenaar. Deze werkt bij de Regionale Belastingsamenwerking.
Bekijk de video over WOZ-waarde (3 minuten en 45 seconden) met uitleg over de WOZ-waarde. Hierin zie je hoe de waardebepaling van jouw woning in zijn werk gaat.
Contact
Heb je vragen? Bel, mail, app of kom langs.
- Telefoon: 0570 - 69 34 43
- E-mail: belastingen@dowr.nl
- Balie: stadhuis Deventer
- Postadres: Regionale Belastingsamenwerking, Postbus 5000, 7400 GC Deventer