Logo gemeente Deventer

Adresonderzoek aanvragen

Denk je dat er iemand op jouw adres staat ingeschreven die daar niet (meer) woont? Dan kan je dat melden bij de gemeente. Wij kunnen daarop besluiten een ‘adresonderzoek’ te starten. Tijdens het onderzoek proberen wij contact te leggen met de persoon waarover je de melding doet. Deze persoon moet zijn of haar verhuizing doorgeven.

Als de persoon na onderzoek geen adreswijziging doorgeeft, dan schrijft de gemeente de persoon uit. Wij moeten kunnen uitleggen waarom de persoon uitgeschreven wordt. Het onderzoek neemt daarom tijd in beslag.

Voor het doen van de melding gebruik je het formulier Melding Adresonderzoek (pdf)

Het formulier stuur je op naar adresonderzoek@deventer.nl. Je kan de melding ook doen bij de balie of via de post.

We vragen je het formulier zo volledig mogelijk in te vullen.

We proberen het onderzoek binnen 3 maanden af te ronden. In sommige situaties duurt het onderzoek langer, bijvoorbeeld wanneer er sprake is van een ingewikkelde situatie.

Iemand die verhuist, moet dit maximaal een maand voor verhuizing en in ieder geval binnen 5 dagen na verhuizing doorgeven aan de gemeente. Doet diegene dat niet, dan blijft de persoon ingeschreven op jouw adres.

  • De persoon waarover je de melding doet, wordt niet per direct uitgeschreven. De gemeente mag het adres van een inwoner niet zomaar veranderen. Daarvoor is voldoende onderzoek nodig.
  • Wij mogen geen gegevens doorgeven over de persoon waarover het onderzoek gaat.
  • Tijdens het onderzoek ontvang je nog wel post van de gemeente, gericht aan de persoon die niet meer op jouw adres woont. Dit is onderdeel van het onderzoek.
  • Kan je geen toeslag(en) of uitkering aanvragen? Neem dan contact op met jouw consulent of de organisatie die verantwoordelijk is voor het verlenen van de toeslag/uitkering. Misschien houden zij rekening met de situatie. Word je terugverwezen naar de gemeente? Dan moet je het adresonderzoek afwachten. Je ontvangt bericht zodra het onderzoek is afgerond.